10 Mart 2010 Çarşamba

Sağlık Hizmeti Sunumunun Ana Hedefleri

Performans Değerlendirmesi 
Prof. Dr. H. Erdal Akalın

Sağlık Hizmeti Sunumunun Ana Hedefleri
• Herkese gerekli ve uygun sağlık hizmetini sunmak (ulaşılabilirlik),
• İsrafı önlemek ve ihtiyaç duyulan hizmeti verimli bir şekilde sunmak (maliyet),
• Verilen hizmetin her düzeyde kalitesini iyileştirmek ve farklılıkları azaltmak (kalite).
Hasta güvenliği ihlalleri ABD’de yılda 100,000 den fazla hastanın ölümüne neden olmaktadır (Gurwitz et al.,2000, 2003; IOM, 2000)
• Ortalama olarak, önerilen tedaviyi alan hasta oranı %55 olarak bulunmaktadır (McGlynn et al., 2003).
• Sağlık harcamalarının yüksek olduğu bölgelerle, düşük olan bölgeler arasında verilen hizmetin kalitesi ve hasta güvenliği yönlerinden hiç bir fark bulunmamıştır (Fisher et al., 2003, 2004).
The Rising Tide of Pay for Performance, National Committee for Quality Health Care, 2006

Standart-altı sağlık hizmeti sunumu 
• RAND grubunun yayınladığı çalışma, uzmanlarca geliştirilen 439 kalite indikatörüne göre yapılan analizde hastaların ancak %54.9’unun önerilen sağlık hizmetini aldığını ortaya koymuştur. 
• Bu sağlık hizmetleri koruyucu, akut ve kronik bakım süreçlerinin hepsini içermektedir.
McGlynn, Asch, Adamas, et al. The quality of health care delivered adults in The United States. N Engl J Med 2003; 348:2635-45.

The State of Health Care Quality: 2003
HEDIS Effectiveness of Care Measures
• Cholesterol management-control 45-61%
• Diabetes care-HbA1c testing 75-82%
• Diabetes care-Lipid control 36-55%
• Diabetes care-Monitoring nephropathy 36-52%
• Controlling high blood pressure 39-58%
• Beta-blocker after heart attack 85-93%
National Committee for Quality Assurance, September 18, 2003

Kalite/Performans Sonuçları-ABD
• Yetişkinlerde koruyucu tıp uygulamaları- %49
• Çocuklarda 5 ana aşı uygulaması- %79
• Çocuklarda medikal ve dental tarama- %59
• Gerekli mental sağlık hizmeti ve tedavisi- %47-59
• Kronik hastalık kontrolü-
– HbA1c <9% - %74
– Kan basıncı kontrolü <140/90 mmHg - %29
• Hastaneye yatan hastalarda AMI, CHF ve pnömoni için önerilen tedavinin uygulanması - %84 (75-91)
Health Affairs, September 2006

Kaliteli Sağlık Hizmeti: Yol Haritası
• ABD’de sunulan sağlık hizmetinin, genel olarak, beklenilenden daha kötü olduğu görülmektedir.
• Her ne kadar kalite iyileştirme konusunda önemli adımlar atılmış olsa da, bugünkü ücretlendirme sistemi içerisinde bu adımların başarılı olması çok sınırlı olacaktır.
• Bugünkü ücretlendirme sistemi klinik kalite, hastaodaklılık ve verimlilik gibi verilen hizmetin “değer”ini ölçememektedir.
• Bu nedenle kanıta dayalı bir performans sisteminin kurulması ve ücretlendirmede esas alınması gerekmektedir.
Pathways to Quality Health Care, Rewarding Provider Performance, I of Medicine, 2007

Performans Nedir?
• Belirlenmiş standart ölçümlere göre, verilen sağlık hizmetinin kıyaslanmasıdır. Klinik sonuçların beklenilen standartları ile elde edilen kişisel (hekim) veya kurumsal veriler karşılaştırılarak değerlendirme yapılır.
• Çoğu performans değerlendirme programı hasta güvenliği, klinik etkinlik ve hasta-odaklılık ile ilgili ölçümlerle değerlendirilir.
• IOM’in (2001) kalite öncelikleri/hedefleri: hasta güvenliği, klinik etkinlik, hasta-odaklılık, zamanında hizmet, verimlilik ve eşitlik.

Performans Değerlendirmesi
• Klinik Kalite (klinik sonuçlar)
• Hasta merkezlilik
• Verimlilik

Önerilen Kalite ve Performans Ölçüm Alanları
Ayaktan tedavi: Klinik Kalite: Koruyucu önlemler (7), koroner kalp hastalığı (3), kalp yetmezliği (2), diabet (6), astım (2), depresyon (2), prenatal bakım (2), fazla kullanım veya yanlış kullanım ile ilgili (2) – Hasta Merkezlilik: Ulaşılabilirlik, iletişim, ihtiyaca cevap alma, sağlık eğitimi, ortak karar verme, klinik hikayeyi bilme, diğer sağlık çalışanlarının iletişimi
Akut bakım: Klinik Kalite: Akut koroner sendrom (7), kalp yetmezliği (3), pnömoni (6), sigara bırakma (3), cerrahi infeksiyon kontrol (3) – Süreçler: Kompüterize ilaç order sistemi, yoğun bakımda uzman, kanıta-dayalı sevk – Hasta Merkezlilik: Hasta-hekim iletişimi, hasta-hemşire iletişimi, sağlık çalışanlarının ilgisi, çevre temizliği ve gürültü düzeyi, ağrı kontrolü, ilaçlarla ilgili iletişim, taburcu bilgilendirmesi
Pathways to Quality Health Care, Rewarding Provider Performance, I of Medicine, 2007

Kanıta Dayalı Tıp
Uygulamalar
• Temel bilimlerde Kanıta Dayalı Tıp
• Klinik uygulamalarda Kanıta Dayalı Tıp
• Sağlık hizmeti sunumunda Kanıta Dayalı Tıp
M. Mäkelä, Evidence based medicine in infectious diseases, ECCMID, 2005

Sağlık Hizmeti Sunumunda Kanıta Dayalı Tıp
• Kritik/klinik patikalar (critical-care pathways)
• Klinik uygulama rehberleri (guidelines)
• Formüler hazırlama ve ilaç kullanım izleme çalışmaları (drug remuneration)
M. Mäkelä, Evidence based medicine in infectious diseases, ECCMID, 2005

Klinik uygulamalardaki farklılıkları azaltmak ve doğru bilgi edinebilmek için girişimler
• Klinik uygulama rehberleri
• Sonuçların değerlendirilmesi (outcomes measurement)
• Randomize klinik çalışmalar ve geleneksel klinik araştırmalar

Klinik uygulama rehberleri
• Belli bir klinik uygulamada klinisyene ve hastasına karar verme sürecinde yardımcı olabilecek sistematik olarak geliştirilmiş belgelerdir.
• Uygulama rehberleri “doğru yapılacak işlemi” tanımlar.
• Performans rehberleri ise “işlemi doğru yapma yolunu” tanımlar.

Performansa Dayalı Ücretlendirme (P4P)
• İnsanları mutlu etme (patient satisfaction; the production of human happiness)
• Daha sağlıklı kılma (health outcomes; the production of better health)
• Sağlık sistemi süreçlerine/proseslerine uyum (evidencebased practice guidelines; the nature of the health-care production process)
• Sağlık hizmeti üretiminde kullanılan alt yapının kalitesi (the quality of the inputs used in the production of health care and structure )
Uwe E Reinhardt, Paying the providers of health care: Rewarding superior quality. International Symposium: Toward an equitable, efficient, and high quality National Health Insurance, March 18-19, 2005, Taiwan

yazının diğer başlıkları
From Health Care Inputs to the Quality of Life
Performansa Dayalı Ücretlendirme
P4P
En Sık Kullanılan Ölçümler-NCQHC 2006
Uygulamalar- ABD
Michigan Health and Hospital Association Center for Patient Safety and Quality (Keystone Center), Johns Hopkins University
Keystone: ICU Sonuçlar
The Facts at BIDMC We’re putting ourselves under a microscope!
Cleveland Clinic Quality Report-2006-2007
Cleveland Clinic High Risk Treatment Volumes
Sonuç

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder