19 Haziran 2010 Cumartesi

Sağlık Hizmeti Sunumunda Kalite İyileştirme, Hasta Güvenliği ve Performans Değerlendirme

Sağlık Hizmetinde Ana Amaçlar
• Herkese gerekli ve uygun hizmeti sunmak,
• İsrafı elimine etmek ve gerekli hizmeti daha etkin sunmak
• Kalite düzeyini iyileştirmek ve klinik uygulamalardaki farklılıkları (variation) azaltmak
R Brook, Clin Perform & Quality Health Care 1996 

Sağlık hizmetlerinde sorunlar
• Hızla yükselen maliyet
• Standart-altı sağlık hizmeti sunumu
• Sağlık güvencesi olmayanlar

Amerika Birleşik Devletleri Sağlık Harcamaları- 2007
• Toplam sağlık harcaması 2,3 Trilyon $
• Kişi başına sağlık harcaması 7,600 $
• Sağlık harcamaları GDP’ın %16’sı 

Türkiye Sağlık Harcamaları- 2004
• Toplam sağlık harcamaları 23 Milyar $
• Kişi başına sağlık harcaması 321 $
• Sağlık harcamaları GDP’ın %5’i (23/430)
Tuik- web sitesi 

Türkiye Sağlık Harcamaları-2008 Tahmini
• Toplam Sağlık Harcamaları 30 milyar $
• Kişi başına sağlık harcaması 428 $
• Sağlık harcamaları GDP’ın %4.6 veya %5’i (30/600 veya 650) 

Standart-altı sağlık hizmeti sunumu
• RAND grubunun yayınladığı çalışma, uzmanlarca geliştirilen 439 kalite indikatörüne göre yapılan analizde
hastaların ancak %54.9’unun önerilen sağlık hizmetini aldığını ortaya koymuştur.
• Bu sağlık hizmetleri koruyucu, akut ve kronik bakım süreçlerinin hepsini içermektedir.
McGlynn, Asch, Adamas, et al. The quality of health care delivered adults in The United States. N Engl J Med 2003; 348:2635-45.

• Hasta güvenliği ihlalleri ABD’de yılda 100,000 den fazla hastanın ölümüne neden olmaktadır (Gurwitz et al.,
2000, 2003; IOM, 2000)
• Ortalama olarak, önerilen tedaviyi alan hasta oranı %55 olarak bulunmaktadır (McGlynn et al., 2003).
• Sağlık harcamalarının yüksek olduğu bölgelerle, düşük olan bölgeler arasında verilen hizmetin kalitesi ve hasta güvenliği yönlerinden hiç bir fark bulunmamıştır (Fisher et al., 2003, 2004).
The Rising Tide of Pay for Performance, National Committee for
Quality Health Care, 2006
 

Sağlık güvencesi olmayanlar
• ABD – 2003 yılında 43.6 kişinin sağlık sigortası bulunmuyor.
• Türkiye’de 13.5 – 18.0 milyon kişinin yeşil kartı olduğu tahmin ediliyor.
• Sigortasız kişilerin;
– Daha az sağlık hizmeti aldıkları,
– Daha geç sağlık hizmetine başvurdukları,
– Sağlık durumlarının daha kötü olduğu,
– Günlük yaşantılarında daha az etkili/verimli oldukları,
– Sigortalı olanlara göre mortalite risklerinin %25 daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Building a better health care system, Specifications for reform.
National Coalition on Health Care, 2004.
 

SORULAR
-Sağlık hizmetini nasıl sunuyoruz?
-Sağlık hizmetini objektif olarak nasıl değerlendiriyoruz (ölçüyoruz)?
-Sağlık hizmetini nasıl iyileştirebiliriz?
R Brook, Clin Perform & Quality Health Care 1996

Tamamı
Prof. Dr. H. Erdal Akalın